CMF Foorumi
Classic Motocross Finland => Kilpailut => Aiheen aloitti: Jani Kaukiainen - Marraskuu 01, 2014, 08:49:28 ip
-
Moottoripyörä:
Luokka EVO: Vm 1990 ja vanhemmat sarjavalmisteiset moottoripyörät.
Luokka EVO, tekniset tarkennukset:
1 Tehdasvalmisteiset / yleisesti myydyt moottoripyörät.
1.1 Moottoripyörän rungon tulee olla alkuperäinen ja siinä pitää pystyä lukemaan runkonumero. Moottoripyörän silhuetti tulee säilyttää alkuperäisen kaltaisena.
1.2 Ennen 31.12.1989 valmistetut tarvikeosat tai niiden kopiot ovat sallittu
1.3 On sallittua käyttää osia toisesta hyväksytystä moottoripyörästä. Osien tulee olla tai ne pitää olla valmistettu täysin alkuperäisten hyväksyttyjen osien mukaan.
1.4 Vuoden 1989 jälkeen valmistetut moottorit on sallittu, kunhan ne ovat identtisiä moottoripyörän alkuperäisen moottorin kanssa
1.5 Jousituksen tulee olla aikakauden mukainen, simmitys ja jouset vapaat
1.6 Jarrujen tulee olla alkuperäiset tai hyväksytystä moottoripyörästä.
1.7 Moottoripyörässä tulee olla kääntyvät jalkatapit, äänenvaimennin ja ohjaustangon väliputken tulee olla pehmustettu
2 Poikkeukset
2.1 Uudenmanmallinen äänenvaimennin on sallittu äänitason laskemista varten
2.2 Jalkatapit, ohjaustanko ja kaasukahva voivat olla uudemmasta moottoripyörästä
Numerointi:
Numerolaatan ja numeron väri luokittain:
EVO punainen pohja, valkoiset numerot
Ajaja:
Ajajalta vaaditaan Suomen Moottoriliiton myöntämä voimassa oleva moottoripyöräurheilun ajajalisenssi. Kilpailupaikoilta on mahdollista hankkia kertalisenssi. Myös tällöin ajajan tulee kuulua johonkin SML:n jäsenkerhoon/-seuraan, joka on voitava todistaa.
Koska classic-luokat on tarkoitettu harrasteluokaksi, ei mukaan hyväksytä kilpailijoita, joilla on soololuokissa A-luokan kilpailijaluokitus motocrossissa ja/tai endurossa.
Ajajan minimi-ikä: alle 125cc 15 vuotta, 175 cc 16 vuotta, 250 cc 17 vuotta ja 500 cc 18 vuotta. Sivuvaunun matkustaja 16 vuotta. Määritellyt ikärajat alkavat sen vuoden alusta, jona syntymäpäivä on.
Ajovarusteina vaaditaan hyväksyttyä mallia oleva leukasuojallinen kypärä, hartiasuojat, vahvat saappaat, pitkähihainen paita sekä cross-tyyppiset housut. Varusteiden toivotaan olevan mahdollisimman lähellä ao. aikakauden henkeä, ei mielellään kirkkaita nykyaikaisia värejä.
Kilpailu:
Kilpailupäivänä on järjestäjän ilmoittaman ajan mittainen harjoitusajo sekä 10 minuutin ja kahden kierroksen kilpailuerä. Lähtöpuomille ajetaan joko a) aika-ajon mukaisessa järjestyksessä tai b) pistetilanteen mukaisessa järjestyksessä, ensimmäisessä osakilpailussa edellisen vuoden mukaan.
Tässä pikaisesti tehty sääntöraakile keskustelun pohjaksi. Sääntöjen tulee on yksinkertaiset ja tulkinta helppoa. Lukekaa läpi ja kommentoikaa. Muutetaan ehdotuksien pohjalta!
-
1990 ja 1989 sekoilee keskenään, eli ilmeisesti saisi ajaa -90 mallin pelillä muttei saa käyttää kuin 31.12.1989 valmistettuja tai suunniteltuja vara- tai tarvikeosia?
-
Moro
EVO aikana tais olla jo kirkkaita neon värejä ajovarusteissa, eli eikös ne vähän niinkun kuuluiskin tuohon luokkaan.
Ja nehän on tosi komeitakin ;D
https://www.flickr.com/photos/tblazier/5993003618/
-
Mitens toi numerolaatan pohjan väri?Oisko parempi että pyörissä olisi kuutiotilavuuden mukaiset alkuperäiset värit(musta,vihreä ja keltainen),katsojillekin helpompi kun heti näkee minkä"luokan"peli.
-
1990 ja 1989 sekoilee keskenään, eli ilmeisesti saisi ajaa -90 mallin pelillä muttei saa käyttää kuin 31.12.1989 valmistettuja tai suunniteltuja vara- tai tarvikeosia?
Tämä on Ruotsin sääntöjen tarkoituskin. Kaikki 1990 mallivuoden pyörät (ainakin Japanilaiset) on valmistettu ja suunniteltu ennen päivämäärää 31.12.1989.
-
Moro
EVO aikana tais olla jo kirkkaita neon värejä ajovarusteissa, eli eikös ne vähän niinkun kuuluiskin tuohon luokkaan.
Ja nehän on tosi komeitakin ;D
https://www.flickr.com/photos/tblazier/5993003618/
Tämä osio on suoraan nykyisistä saännöistä, mutta ei sovi tosiaan EVO-luokkaan. Poistan säännöistä.
-
Mitens toi numerolaatan pohjan väri?Oisko parempi että pyörissä olisi kuutiotilavuuden mukaiset alkuperäiset värit(musta,vihreä ja keltainen),katsojillekin helpompi kun heti näkee minkä"luokan"peli.
Itsekin tykkään "vanhan liiton miehenä" aikakauden A-luokan väreistä. Suurin osa meidän nykyisestä E-luokan kalustosta on oikeastaan EVO pyöriä. Näillä pyörillä voisi osallistua halutessaan myös EVO-luokkaan, joten tämän takia E-luokan numeropohjan väri. Miten Ruotsissa / Briteissä EVO-luokan kilpien väri menee? Mitä mieltä muut ovat asiasta?
-
Tässä SVEMOn määräykset 2013 (ei siis EVO CUPin)
[url][/http://www.classicmx.se/CTV/Regler%202013/2013%20CoTv%20Reglemente%20feb%2027%20SE%20x.pdfurl]
Kalustosta kohta EVO ja siitä erityisesti sallitut poikkeamat.
Lennu Jr.
-
Lennun lähettämä linkki ei näyttäisi avautuvan.
Mene sivulle http://www.classicmx.se/ . Klikkaa vasemmasta sivusta kohtaa "Reglementen, RM". Klikkaa avautuvalta sivulta kohdasta "Reglementen" kohtaa "CoTV Classic Motocross reglemente 2014 på svenska".
Sieltä avautuu Ruotsin vuoden 2014 säännöstö Pdf-tiedostona.
-
Näin on moottoriliiton säännöissä mainittu....( ei taida vaan koskee classikkia, mutta jos olisi etunumerokilvessä (luokan mukainen tunnus) punainen ja sivukilvet 125cc musta, 250cc vihreä ja 500cc keltainen.... vois olla myös E luokassa samat värit ja numerot.)
031.3.4 Ajajanumerot ja numeropohjat
Etunumerokilven numeron ja pohjan väri määräytyy ko. lajisäännön mukaan,
numeroiden tulee olla selkeästi luettavissa. Etunumerokilpeen tulee mahtua kolme
numeroa (vähimmäismitat: korkeus 140 mm, leveys 70 mm, viivan paksuus 25 mm ja
numeroiden väli 15 mm).
Sivunumerokilpien numeroiden ja pohjan ja väri on vapaa, numeroiden tulee olla
selkeästi luettavissa. Sivunumerokilpiin tulee mahtua kolme numeroa (vähimmäismitat:
korkeus 100, leveys 70 mm, viivan paksuus 25 mm ja numeroiden väli 15 mm).
Ajajanumeroiden ja pohjien väri RAL-värikartan mukaisesti seuraavasti:
Team Evo Suzuki 125 87 90
-
Tämä Jarkon ehdotus olisi hyvä, punainen etunumerokilpi aina ja sitten sivukilvet kertoisivat mikä on pannun koko ajokissa, E Luokka saisi mennä samoilla väreillä
-
Toosa hieno KX-90
http://www.xracing.fi/videot/projekti-90-20141212/
Onko Evo luokan pyörä kun näyttäis olevan kaikki rakennetut EVO kawat -89 vuosimallia.
-
Komee se on tuokin :)
http://www.blocket.se/alvsborg/Kx_250_evo_57717039.htm?ca=11&w=3
-
Mistäs löytyy viralliset EVO luokan säännöt kun täällä on vielä 2014 säännöt. Se kilpien väri olis kiva tietää.
http://www.moottoriliitto.fi/saannot/
-
Moi,
SML:n sivuilta löytyy päivitetyt Classic Motocross Cupin säännöt
http://www.moottoriliitto.fi/@Bin/1288572/CLASSIC+MOTOCROSS+CUP+S%C3%84%C3%84NN%C3%96T+2015+1.0.pdf
EVO-säännöistä on selvästi epätietoisuutta kun SML:n sivuilla sanotaan http://www.smlsupercross.fi/?p=7202
"Classicin Evo-luokan säännöt noudattavat kotimaisen classic-järjestön laatimia sääntöjä"
Mutta CMF:n hallituksen ilmoitus on taas selvä http://keskustelu.classicmx.fi/index.php?topic=1301.0
"Suomen Moottoriliiton sivuilla on tietoa myös Classic Evo luokasta. Tämä luokka,säännöt ja sen kilpailut eivät liity Classic Motocross Finland ry:n toimintaan. Tarkempia tietoja saa asiasta Suomen Moottoriliitosta !"
Eli ainakin minulle on täysin epäselvää että mikä tuo liiton mainitsema kotimainen classic järjestö on kun CMF se ei ole. Enkä tiedä mistä EVO-säännöt löytyvät tai kuka ne on tehnyt. Onko muilla tietoa?
t. Juha
-
Moro
1989 tai vanhemmissa sivuvaunuissa (SV2) on musta pohja ja valkoiset numerot.
Oliskohan tohon viitattu erehdyksessä tuolla SML säännöissä, kun vuosimalli osuu EVO-luokkaan.