Kirjoittaja Aihe: Classic Sivuvaunu Motocross Pyörät  (Luettu 86029 kertaa)

Juha Pesonen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: Classic Sivuvaunu Motocross Pyörät
« Vastaus #105 : Marraskuu 02, 2012, 03:55:30 ip »
Moro1

Tämä Markku Salo muutti perheensä mukana Ruotsiin 60-luvulla ja asuu siellä edelleenkin. Ajoi siellä ensin sooloa ja hurahti myöhemmin sivarihommiin ja pärjäsikin ihan mukavasti. Salon veljenpoika Kalle Salo kyyditsee minua SV 2:ssa sekä jäällä, eli suvussa tuntuvat menevän nämä sivaritouhut!!

t: J Pesonen
   #888 purkkiorja

petri pantsu

  • Vieras
Vs: Classic Sivuvaunu Motocross Pyörät
« Vastaus #106 : Marraskuu 02, 2012, 04:40:05 ip »
Moi !
Crister Lindgeren muisti Markku Salon oikein hyvin ! Muistan minäkin kun Markku etsiskeli Vihdin varikolla Yamahan rekyliraattoria ! Mullahan oli sellainen olemassa ! Mutta suuressa viisaudessani ja kaikki tietämyksessäni olin jättänyt sen kotiin ! Sitä osaa olisin voinut tarvita itsekkin ! 23-vuotiaana kun tän kaiken muka tietää,enkä väitä että olisin tänä päivänä yhtään sen viisaampi !

T. P.Pantsu


petri pantsu

  • Vieras
Vs: Classic Sivuvaunu Motocross Pyörät
« Vastaus #107 : Marraskuu 09, 2012, 10:34:13 ap »
Terve !
Olin ensimmäisessä sivuvaunucross kisassani 1983 kesällä Nummelan lentokentällä. I Erässä radan hiekkaosuudella,oikella kaartuvassa mutkassa pyörä menikin yllätyksekseni suoraan.
Etupyörä meni hienosti kahden puun väliin,joiden edessä oli mainoslakana. Kytkinkahva meni poikki,eturenkaan puhkeaminen aiheutti tämän pyörän suoraan menemisen,puskemisen ja tietysti kokemattomuuteni myös. Vauhdin Maailma lehdessä 6-8 ??/83 oli osastossa Kisasalaattia kuva meistä,seisoin yhdessä kyytimieheni Jussi Kesälän kanssa ja irroitimme pyörää Vauhdin Maailman mainoslakanan alta. Ohjaustanko oli sen alla aika tiukasti kiinni.
Lehden teksissä oli: Yhä useammat moottoripyöräilijätkin ovat ottaneet Vauhdin Maailman omaksi lehdekseen kuten Petri Pantsu ja Jussi Kesälä ! Löytyyköhän tätä ko. lehteä keneltäkään arkistoista ? Olisin kiinnostunut siintä,vaikka edes lainaamaan niin saisin kuvan ja tekstin omiin arkistoihini. t. Petri Pantsu p. 0400-823381

petri pantsu

  • Vieras
Vs: Classic Sivuvaunu Motocross Pyörät
« Vastaus #108 : Marraskuu 09, 2012, 06:32:27 ip »
Moi !
Näin se vaan muisti pätkii vaikkei ole kulunutkukaan kun vähän yli 29 vuotta ! Lehti oli 9/83 ja osastossa Varikolla Kuiskitaan. Heikki Dahlilla on tämä lehti arkistoituna ! Joten kiitos Heikille yhteyden otosta !

T. P.Pantsu
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 10, 2012, 07:30:26 ap kirjoittanut petri pantsu »

kari.j.tuominen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 116
    • Sähköposti
Vs: Classic Sivuvaunu Motocross Pyörät
« Vastaus #109 : Marraskuu 09, 2012, 08:28:32 ip »
Moromoro...
Hienoa,että Petri sai lehtileikkeensä.
Olin -84 Nummelassa sivareiden SM kisoissa ja yllätys oli melkoinen kun osa rataa oli asfalttia,CROSSIkisoissa.Sivarit oli saatu autokisaan,
ns.välilähtönä ja sillä oli SM-Cup arvo.Siä sitten Partasen kans ajettiin,kunnes ajauduttiin yhdessä asfalttimutkassa ulkoreunaan,missä oli
irtosoraa,no,lapasestahan se lähti,ja pelit katolleen,ja se oli sit siinä,mutta ME ei päästy lehteen...
Muisteli; KT

ps.hienosti pukkaa sv-juttua muuten hiljaisella saitilla...



petri pantsu

  • Vieras
Vs: Classic Sivuvaunu Motocross Pyörät
« Vastaus #110 : Marraskuu 12, 2012, 04:35:51 ip »
Terve !
Muistaako kukaan kun Kavilan MM-crossissa v.1987 oli mukana kaksi CCCP:n paria ?
Pyörinä olivat Vostokit, 2-sylinteriset V-koneet,kuutiotilavuudeltaan saattoivat olla tonnisia.
Itselläni ei ole kuvia näistä laitteista. Kerkisikö joku silloin tutkimaan niitä paremmin,onko jäänyt kenellekään mieleen ? Muistankohan tuon vuoden oikein,tuskin se kuitenkaan olisi ollut niin myöhään kuin 1991 ?

T. Petri
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 12, 2012, 04:41:30 ip kirjoittanut petri pantsu »

kari.j.tuominen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 116
    • Sähköposti
Vs: Classic Sivuvaunu Motocross Pyörät
« Vastaus #111 : Marraskuu 12, 2012, 05:33:56 ip »
moromoro...

Juu,satuin oleen paikalla..Ne oli 2-pyttysiä rivikoneita KTM osilla ja varmaan tonnisia,ainakin lauloivat hienosti,kunnes hajosivat.
Venäläisten leiri oli tiukasti nauhoitettu,mutta yks niistä tunsi Hilpisen Eeron ja pääsin sen turvin nauhojen sisäpuolelle..
sylinterit ei ollut linjassa,mulla on moottorista parempi kuva jossain,laitan kun löydän.
T:KT

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 12, 2012, 05:57:35 ip kirjoittanut kari.j.tuominen »

petri pantsu

  • Vieras
Vs: Classic Sivuvaunu Motocross Pyörät
« Vastaus #112 : Marraskuu 12, 2012, 06:29:25 ip »
Terve !
Hienoa Kari että sinulla on kuva otettu tästä harvinaisuudesta ! Muistin moottorin kylläkin vähän väärin. Hilpisen Eeron kanssa minäkin niitä tutkiskelin,muistaakseni toisen pyörän moottorissa sylinterit olivat linjassa toisessa eivät sitten olleet kuten Kari sanoitkin. Eero oli ajanut aikoinaan tämän toisen kuljettajan kanssa samoissa kisoissa Euroopassa. Eero kertoi että hän toimitti kaverille Kohon jääkiekkomailoja kisapaikoille,olivat varmasti kysyttyä tavaraa
entisessä CCCP:ssä. Nyt kun kyseistä valtiota ei enää ole,tämän voi varmaan jo kertoa.
Crister Lindgren on kertonut myös minulle näistä CCCP:n sivuvaunumiehistä.

T. Petri

Jari Laitinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 117
    • Sähköposti
Vs: Classic Sivuvaunu Motocross Pyörät
« Vastaus #113 : Marraskuu 12, 2012, 08:21:34 ip »
Joo toisessa koneessa taisi olla toinen sylinteri toista taaempana,lähtiköhän Hollantilaiset näiden pohjalta tekemään sitä kotarin v-konetta jollainen Sepillä on vielä tallessa...Sepi kävi kesällä korjauttamassa polkupyöriään meikäläisellä ja kertoi menevänsä ajamaan eestin mm-crossien  välilähtöön tuolla v-koneella,tietääkö kukaan oliko mies paikalla?

petri pantsu

  • Vieras
Vs: Classic Sivuvaunu Motocross Pyörät
« Vastaus #114 : Marraskuu 12, 2012, 08:30:44 ip »
Terve !
Kyllä Sepi on ollut kesällä Kiviölissä ajamassa V-Kotarilla. Hollantilainen Dick van Heugten muuten ajoi Salon MM-kisassa tollaisella V-Kotarilla,mulla on kuvakin hänen pyörästään.

T. Petri

Jari Laitinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 117
    • Sähköposti
Vs: Classic Sivuvaunu Motocross Pyörät
« Vastaus #115 : Marraskuu 12, 2012, 08:45:45 ip »
Paas laittaen kuvaa tänne kun ei meinaa googlekaan löytää moista...

petri pantsu

  • Vieras
Vs: Classic Sivuvaunu Motocross Pyörät
« Vastaus #116 : Marraskuu 12, 2012, 09:18:58 ip »
Terve !
Eipä toi kuva joka mulla on,niin mikään kovin kaksinen ole. Pyörä on huoltopukkien päällä,
kuvattu sellaisesta kulmasta että moottori ei näy ollenkaan. Kukaan muu ei kyllä tiedä mikä pyörä tossa on paitsi minä ja kuvassa olevat henkilöt. Joten se siintä ! Ei aiheuta toimenpiteitä !

T. Petri

petri pantsu

  • Vieras
Vs: Classic Sivuvaunu Motocross Pyörät
« Vastaus #117 : Marraskuu 12, 2012, 09:29:59 ip »
Terve !
Muistatkos Kari minä vuonna olet tuon kuvan Vostokista ottanut ? Katselin tuota Kavilan käsiohjelmaa vuodelta 1991,siinnä on pari nimeltään Serguei Scerbinine/Serguei Zyrianov.
Tämä kuljettaja oli varmaankin se jonka Hilpisen Eero tunsi. Käsiohjelman mukaan kisassa oli mukana 73 ilmoittautunutta paria.

T. Petri

kari.j.tuominen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 116
    • Sähköposti
Vs: Classic Sivuvaunu Motocross Pyörät
« Vastaus #118 : Marraskuu 13, 2012, 05:46:54 ip »
moromoro...Kuva on -86tai -87 ja tua on ainakin V-2 KTM vintage kuvissa  http://www.sidecarcross.com/
Juu,se venakkokuski oli Sergei, jonka poika Evgeny Scherbinin ajoi viimevuonna MM seitsemänneksi

T.KT

petri pantsu

  • Vieras
Vs: Classic Sivuvaunu Motocross Pyörät
« Vastaus #119 : Marraskuu 13, 2012, 06:50:54 ip »
Terve ! Asiaa tai asian vierestä ? Tuli mieleen juttu vuodelta 1984 kun Salossa oli sivuvaunujen
MM-kisat. Paikalliset "URPOT" olivat kuulleet myös tästä tapahtumasta ! Lauantaina ravintola illan pääteeksi oli lamppu syttynyt ja tyhmyys tiivistynyt,halusivat lähteä tappelemaan Kavilan varikolle kilpailioitten ym. toimintaan kuuluvan väen kanssa. Mahdollisesti varikon läheisyydes-
sä oli yövartiointi joten homma päätyi siihen ! Mikähän olisi ollut lopputulos ? Oli meinaan sivuvaunuväki myös sen verran karua äijää,joten paikallisille kukkakeppipojille olisi voinut käydä huonosti ! Onko tämä nyt sitä vieraanvaraisuutta ja kohteliaisuutta ? No on mulla täältä paljon parempaakin kerrottavaa suhtautumisesta näihin kisatapahtumiin,josta kerron myöhem-
min ! T. Petri Pantsu