Kirjoittaja Aihe: Vanhojen motocross-pyörien täristäminen käsille  (Luettu 4602 kertaa)

Olli-Petteri Pietilä

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 13
    • Sähköposti
Vanhojen motocross-pyörien täristäminen käsille
« : Marraskuu 25, 2014, 03:12:25 ip »
Olisin kysynyt paremmin kaksitahtisten moottorien sielunelämää tuntevilta mielipidettä /lisätietoa:

Minulla on tähän asti ollut seuraavat pyörät:
KX-80, 1991
RM-125, 1990
Honda CR-125, 1995
Honda CR-125, 2005

Kaksi viimeisintä Hondaa ovat olleet uusia, Suzuki RM-125 olikin sitten melkoisesti kenkää saanut (Marko Koskelan SM-1 pyörä, vuosimallia 1990).
Kysymykseni liittyy tähän lähes loppuun ajettuun Suzukiin. Mistä yleensä johtuu vanhempien motocross-pyörien moottorien täristäminen runkoon ja tätä kautta sarviin asti.
Olen törmännyt useampaankin vastaavaan pyörään, koeajaessani kavereiden pyöriä. Uusissa pyörissä ei koskaan ole vastaavaa ongelmaa, nämä käytetyt ovat olleet
lähes ajokelvottomia tuon tärinän takia.

Ilmeisesti tämä liittyy jotenkin moottorin laakerointeihin (esim. runkolaakerit, vääntyneeseen kiertokankeen, tms.). Suzukin moottori täristi joskus niin paljon, että se lopuksi teki halkeaman pakoputkeen,
rikkoi rungon, yms.

Mielenkiintoinen yksityiskohta oli se, että kun sylinterin kannesta runkoon kiinnittyvät alumiinitukipalat murtuivat poikki, tärinä loppui kuin seinään.

Ovatko muut foorumilaiset törmänneet vastaavaan ongelmaan ja kuinka suurta remonttia on vaatinut saada moottorista jälleen ajokelpoinen.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 25, 2014, 03:14:22 ip kirjoittanut Olli-Petteri Pietilä »

Onni Järvinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 107
    • Sähköposti
Vs: Vanhojen motocross-pyörien täristäminen käsille
« Vastaus #1 : Marraskuu 27, 2014, 08:13:25 ap »
Terve,
Kiertokankea vaihdettaessa kampura ei käy enään suoraan menee toki paikalleen lohkojen väliin tämän jälkeen kalvaa laakeripesät väljäksi ja silleen...
Vanhaan aikaan lohkojen valussa oli teräsholkit kampuran laakeripesissä nykyään pelkkä alumiinivalu joka väljistyy melko helposti, varsinkin "big bore"
kamat vauhdittavat ko. ongelmaa.  Suitsassa varsinkin viissatasissa varsin yleinen vaiva jo tehtaalta tulleissa piikkisissä harvemmin.

Terv. Onni #141

Jari Laitinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 117
    • Sähköposti
Vs: Vanhojen motocross-pyörien täristäminen käsille
« Vastaus #2 : Marraskuu 27, 2014, 09:41:14 ap »
Muistaakseni Sintonen "kehui"aikoinaan mp lehdessä uutta 500 cc hussea että stonga "turposi"tärinästä kun antoi hanaa...samaa taisi mainita tuplahussesta Erkki ennenkuin mr.O tasapainoitti kampuran.

Jarkko Tallqvist

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 125
    • Sähköposti
Vs: Vanhojen motocross-pyörien täristäminen käsille
« Vastaus #3 : Marraskuu 27, 2014, 10:35:53 ap »
Joo on ollut jonkin verran ongelmia täristyksen kanssa. Suzukista oli ennen Tuusulan kisaa edeltävänä päivää vielä omituinen täristys ja ääni... vaihdoin jopa kampiakselin toiseen mutta ei auttanut vaikka olivat molemmat kampiakselit tehty koneistamolla. No sit kisa aamuna vielä paniikissa mietin mit helv... viittiikö lähtee ollenkaan kisoihin.. no sitten takahaarukanpultti irti ja prikka rungon ja takahaarukan väliin ja kiristys  todella kireälle niin loppui täristys ja Suzuki kiekui taas hyvin. Moottorin kiinnikkeet voi olla myös kuluneet rungosta vanhoissa crosseissa niin ne kannattaa laittaa kuntoon.  Tarvike kiertokankisarjoissa tulee Suzukiin liian paksut väliprikat jolloin kampiakselista tulee melkein 1mm liian leveä. Nyt samalla kampiakselilla ja uudella pakoputkella säädetty penkissä Suzuki niin eipä enään täristä.