CMF Foorumi

Classic Motocross Finland => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Juha Monto - Joulukuu 15, 2011, 10:16:14 ap

Otsikko: CMF 2011 -lehti
Kirjoitti: Juha Monto - Joulukuu 15, 2011, 10:16:14 ap
Classic Motocross Finland 2011 -lehdet on nyt postitettu kerhon jäsenmaksun maksaneille, kausimainostajille sekä lehden muuten tilanneille. Ovat varmaankin perillä ensi viikon alkupuolella. Lisäksi lehtiä on jo suurimmalla osalla paikallisista myyjistä.

Laittakaahan tänne kommentteja lehdestä kun olette päässeet niitä lukemaan. Omasta mielestäni siitä tuli todella upea! Kiitos kaikille tekemiseen osallistuneille, erityisesti Alan Bridgerille ja Tuire Aholle.
Otsikko: Vs: CMF 2011 -lehti
Kirjoitti: timo haarajoki - Joulukuu 16, 2011, 05:41:07 ip
Moi Juha

Lehti jo perillä Posti Peten tuomana,on ihan vimosen päälle.


terv timo.
Otsikko: Vs: CMF 2011 -lehti
Kirjoitti: jarmojalonen - Joulukuu 16, 2011, 10:44:17 ip
Moro.
Sain tänään lehden ja kiitokset Allulle joka tän kasas.Mutta kiitokset myös Aholan Eskolle hyvästä ESO jutusta ,Mikaelille Kawa jutusta ja Pantsun Petrille jutusta rajan takana.Upea on magazine sais ottaa oppia muutkin " lehtien" tekijät.
T:Jarmo
Otsikko: Vs: CMF 2011 -lehti
Kirjoitti: Juha Monto - Joulukuu 20, 2011, 04:52:18 ip
CMF:n jäsen Nisse Wedin Ruotsista kirjoitti:

Hei, ja kiitos hienosta lehdestä. Katsoin kuvaa Åbergista Yamaha HL:llä ja se tuntui minusta tutulta. Kaivoin vanhat albumini esiin ja löysin kuvan, jonka olin ottanut Jämshögissä 15.5.1977. Se oli Ruotsi-Suomi maaottelu, jonka Ruotsi voitti pistein 240 -147. Suomen joukkueessa ajoivat MattiTarkkonen, Ari Bamberg, Erkki Sundström, Anti Oksanen, Harry Snellman,Tapani Pikkarainen, Seppo Isomäki, Osmo Perälä, Uha Tirinen. Bengt Åberg voitti toisen erän ja Tommy Olsson ensimmäisen. Paras suomalainen oli Erkki Sundström.

(http://www.classicmx.fi/images/muut/aberg1977.jpg)
Otsikko: Vs: CMF 2011 -lehti
Kirjoitti: Juhani Saastamoinen - Joulukuu 22, 2011, 05:18:40 ip
Todella hieno lehti. Kyllä ammattilainen osaa. Minunkin sepustukseni näyttää Allun käsittelyn jälkeen lähes asialliselta.

ESO-jutussa maininta Kärhän TT-pelistä, mikä on voinut esiintyä myös 350:nä. Kuitenkin viimeiseksi jääneeseen Eltsuun 1963 Suomen Koneliikkeen Arne "Waltsu" Wallden rakensi Pertille 500-crossikoneen ympärille pyörän. Rungosta ei tietoa, onhan voinut olla Manxinkin, mutta ei todennäköistä. Näitä raameja ei ihmeemmin kuljeskellut nurkissa vielä 1963. Pertin sijoitus C-luokassa 13. ja SM-piste.

Sivarin #165 (ex-#101) historia ei taida ihan pitää paikkaansa. Kai Leväsen ei tarvinnut ostaa pyörää, koska ne molemmat olivat Arwidsonin. Kumpikin TX750-koneella. Leväsen sairastuttua kesken kauden loppukisat ajoi Ryssä, eikä ihan huonostikaan. Arwidsonilta pyörän osti NN vuonna MM, Ryssä muistaa nimen. Virtasen Sauli ja Remeksen Pena tuskin tällä yksilöllä ajoivat, ehkä ei Virtasen Hanskikaan.

Ryssä on varsinainen junnu tässä porukassa, sillä hän aloitti vasta 1959, tosin yksirivisellä. Olisiko jutun paikka seuraavaan / seuraaviin lehtiin?

Yksi lillukka vielä: Bengt Åberg ajoi kisat 1977 ja 1978 Yamaha 500:lla eikä HL:llä. Oli tuo tehdaspeli muuten 4-vaihteinen.

Terveisin Lennu Jr.


Otsikko: Vs: CMF 2011 -lehti
Kirjoitti: timo t.laine - Joulukuu 22, 2011, 07:15:09 ip
 jes, lehti on aivan huippu!  ,...eiköhän nelarijammu olisi pärjännyt yhtä hyvin 3 vaihteisenakin? ,no, ykkösellä voi lipua puomin taakse ja kakkosella sitten holeshotit..
Otsikko: Vs: CMF 2011 -lehti
Kirjoitti: jarmojalonen - Joulukuu 22, 2011, 08:13:31 ip
Moro.
Tohon sv no 165,sen verran että Hätösen Jari osti sen 80 luvun alussa Remeksen Penalta ja runko on siitä erikoinen että siinä on sv korvakkeet mol.puolin.Toki kisoissa ajettiin vain joko oik tai vas puoleisella ei yhtä aikaa.Olisko jommankumman puoleisen vaunun tehnyt Jaatisen Altsu???Ryssästä olisi aika tehdä juttu kuten Hilpisen Eerosta ja muista sv-luokan pioneereista.
Ikävää kun tulevaan mp-näyttelyyn ei mahtunut sivaria mukaan,mutta ainahan ei voi voittaa........
T:Jarmo
Otsikko: Vs: CMF 2011 -lehti
Kirjoitti: Juhani Saastamoinen - Joulukuu 23, 2011, 01:16:52 ap
Terve,

Kyllä Bengtillä oli 3-piikkinen laatikkokin ainakin testeissä. Tarpeettomien ratasparien poistamisella saatiin myös bonus: öljytilavuuden kasvu -> öljy viileämmäksi, vaahtoutumisvaara vähäisemmäksi 70-luvun öljyillä. Samoin Bengt käytti 2- ja 3-venttiilikansia radoista riippuen.

Tuo sivarihomma on sekava selvitettäväksi ja niiden historia kiinnostanee vain kyseisten pelien nykyhaltijoita, ehkä? Arwidsonin Waspeja oli itse asiassa 2+2 eli Leväsen ja Satukankaan käytössä olleet. Leevillä vasurit ja Matilla oikeakätiset. Leevillä koneet TX750- ja Matilla XS2-pohjaiset. Leevin vanhemmalla ajoin sata metriä Keimolan varikolla ja totesin, että tämä on aikamiesten hommaa ja pysyin sen jälkeen noista vehkeistä ainakin parin metrin päässä, mikäli ne olivat käynnissä. Varmasti oikea ratkaisu.

Hyvät Joulut yms. toivottaa Lennu Jr.
Otsikko: Vs: CMF 2011 -lehti
Kirjoitti: Onni Järvinen - Joulukuu 23, 2011, 09:57:38 ap
Terve,
Joel Smets on voittanut MM lähdön kaksivaihteisella Husabergillä eli lähdön jälkeen ei vaihtanut kertaakaan.
Tällaisen kostruktion on valmistanut mr. Lars Nilsson joka teki myös Folan moottoreita sivarikäyttöön.

Terv. Onni #141
Otsikko: Vs: CMF 2011 -lehti
Kirjoitti: Juhani Saastamoinen - Joulukuu 24, 2011, 12:39:09 ap
Montakohan näitä Freddy Olssen LArs Nilsson 2-t tonnisia twinejä mahdettiin tehdä? Olen nähnyt mainintoja parista kymmenestä, mutta lukumäärä vaikuttaa pieneltä, kun niitä on täällä Härmässäkin kaksi.

Terveisin Lennu Jr.
Otsikko: Vs: CMF 2011 -lehti
Kirjoitti: petri pantsu - Joulukuu 24, 2011, 04:05:22 ap
Terve !

Onni tarkoitti Husabergiä, nelitahtista moottoria. Olin saman pöydän ääressä kun Mr Nilsson asiaa kertoi.Tonnisia
kaksitahti twineja ilmajäähdytteisenä on tehty 10 kappaletta. Ostin tammikuussa vuonna 1986 ilmajäähdytteisenmoottorin Folanin tehtaalta,taisin tehdä töitä yötä-päivää että sain koneen hankittua. No se siitä...
Laite oli Folanin testikone johon oli oikestaan kaikki osat uusittu lohkoja myöten. Viime käynnin aikana Folanilla selvisi
että edesmennyt maailmanmestari Ton van Heugten oli tämän moottorin testaaja,kuten arvelinkin.
Erkki Salolla oleva ilma-Folan on alunperin ollut vesijäähdytteinen,valmistusmäärä n. 20 kpl,myös Mr Heugtenin kone.
Erkki on muuttanut koneen ilmajäähdytteiseksi jälkeenpäin. Nämä kaksi Härmässä olevaa laitetta ovat tietääkseni
ainoat ilmapelit maailmassa joilla ajetaan.

T. Petri Pantsu
Otsikko: Vs: CMF 2011 -lehti
Kirjoitti: Onni Järvinen - Joulukuu 24, 2011, 08:40:42 ap
Terve,
Folanin kaksitahtisia twinejä valmistettu kaikenkaikiaan 51-52 kappaletta joista 9tai kymmenen ilmakoneita.
Tämä tieto määristä on mr. Nilssonin muistama.
Tämä kaksivaihteinen Husa oli Nilssonin ideoima Joel Smetsille koska Nilsson oli avain henkilö koko Husabergin
kehitystyössä ja Smets husan tehdaskuskina kiinnostunut myös pyörien kehitystyöstä. Oli siinä kaksivaihteisessa
muutakin erikoista kuin vaihdelaatikko.Nämä innovatiiviset kokeilut eivät aina kuulemma saaneet Husabergin siunausta
mutta koska Smets oli hyvin kokelunhaluinen niitä toteutettiin "ominpäin".

Terv. Onni #141
Otsikko: Vs: CMF 2011 -lehti
Kirjoitti: Juhani Saastamoinen - Joulukuu 24, 2011, 01:28:38 ip
Terve,

Mielenkiintoisia tietoja, vaikka ehkä ohi laatulehteä koskevassa keskusteluaiheesta, anteeksi. Lajin historiaa kuitenkin, eikö?

Ton van Heugtenin Amersdoorfiin noin 1974 perustamaan liikkeeseen tuli korjaamopomon hommaan Monzan 1973 GP:n tapahtumien seurauksena Yamaha Racing Teamista eronnut huippumekaanikko Ferry Brouwer. Jonkinlaiseksi päähommaksi muodostui Tonin Yamaha 650-koneen ympärille rakennetun sv-crossipyörän kehitys. Tuloksena 1975 Euroopan mestaruus. Lisäksi Ferry sai luvan ja tuen RR-kisatiimin perustamiseen, tarkoituksena osallistua ensisijaisesti Hollannin piraatti-moottoriliiton NMB:n
järjestämiin kisoihin 250- ja 350-luokissa kuskina Kees van der Kruis, mutta jatko onkin sitten asvaltin puolelta.

Terveisin Lennu Jr.
Otsikko: Vs: CMF 2011 -lehti
Kirjoitti: Juhani Saastamoinen - Joulukuu 25, 2011, 01:37:19 ap
Ton jatkoi aktiivista sv-crossiuraansa Ferryn pyörittäessä hänen RR-tiimiään. Yamahoiden ja yhden vuoden Weslaken jälkeen hän siirtyi Folaniin 1984 Waspin rungossa. Samalla yhdistelmällä myös seuraavana vuonna, mutta 1986 ajokkina oli Folan-EML ja 1987 Folan-VMC (Vruwink MotorCycles).

Terveisin Lennu Jr.
Otsikko: Vs: CMF 2011 -lehti
Kirjoitti: Roy Lindgren - Joulukuu 25, 2011, 03:14:17 ip
Zau,Jep lehti on viimesen päälle,eso jutussa oli jotain diipadaapaa mistä jussi jo mainitsi mutta ei viilata pilkkua..Mutta miten on mahdollista että yhtään sivaria ei muka mahdu mp messuille!!!kuka helvetti näistä päättää??sivuvaunu luokka on katsojien mielestäkin kiinnostavin!ja ohan se suurin luokka!sit joku helvetin aasi päättä että sivari ei mahdu messuille..varmaan jottain hussen raatoja osasto täys!
Eipä mulla muuta!

Hyvää Joulua ;D
Otsikko: Vs: CMF 2011 -lehti
Kirjoitti: joonas nieminen - Joulukuu 25, 2011, 11:23:24 ip
miksiköhän en ole saanut lehteä? ::)
Otsikko: Vs: CMF 2011 -lehti
Kirjoitti: Juha Monto - Joulukuu 26, 2011, 09:40:03 ap
Joonas,

sinulle on 15.12.2011 postitettu lehti osoitteeseen Myötäinen 4 as, 20900 Turku. Olisi pitänyt jo tulla perille.
Postin jouluruuhka voi tietysti aiheuttaa hidastusta mutta jos lehti ei tällä viikolla tule niin soita minulle 050-3036972 / Juha.
Otsikko: Vs: CMF 2011 -lehti
Kirjoitti: Juha Monto - Joulukuu 26, 2011, 10:04:40 ap
Roy,

tässä nyt livetään taas viestiketjun aiheesta mutta vastauksena kysymykseesi: Esko Ahola hoitaa kerhon MP-messujen osastoa, voit tiedustella häneltä tarkemmin asiasta. Osaston koko on kuulemma pienempi kuin alkuperäisessä kaavailussa.

Tietojeni mukaan osasto painottuu vanhempiin pyöriin, motocross-puolelta tulossa:         
BSA Gold Star      
Matchless         
Jawa         
Husqvarna, ex-Erola, SM-63         
ESO, Wickström, SM-64       
CZ 360 tuplaputki      
Husqvarna 360      
Bultaco

Kirjoitit että SV-luokka on suurin. Osallistujia oli kyllä tosi hienosti, itsekin siellä täytteenä mukana olleena, mutta lopputuloksia katsomalla näkee että SV1:ssä oli pisteillä 14 paria eikä sillä minusta suurimman luokan arvonimeä vielä saa (tai jos lasketaan pää-lukumäärä niin sitten  :) ) Mutta toivottavasti ensi kaudelle pareja löytyy taas lisää ja "ennusteesi" suurimmasta luokasta on silloin totta.
Otsikko: Vs: CMF 2011 -lehti
Kirjoitti: Juha Monto - Joulukuu 28, 2011, 11:18:06 ap
MP-messuista vielä, sain Esko Aholalta lisätietoa:

Kyseessä on VMPK:n jokavuotinen osasto MP-2012 näyttelyssä. CMF:llä ei siis ole omaa osastoa vaan VMPK antaa ystävällisesti osan alueestaan meidän käyttöömme. VMPK:n Helsingin aluekerho on hoitanut osaston järjestämisen koko ajan. Esko on ollut mukana jo 20 vuotta ja vastannut osastosta 15 vuotta.

VMPK:lla on ollut koko ajan näyttelyssä teema, jonka ympärille osasto on rakennettu. Kun HD täytti 100 vuotta, pyysivät järjestäjät HD osastoa. Muuten on teema päätetty aluekerhon toimesta. Viime vuonna esillä oli 30-luvun kalustoa ja edellisenä vuonna teemana oli 20-luku. Tämän vuoden osasto oli alun perin noin 150 m2 mutta se oli kaventunut kaksi metriä ja siten 30% pienempi kuin alun perin. Esillä olevien pyörien määrää on jouduttu vähentämään myös 30% joten tulossa on 20 vanhan kisapyörän osasto, missä teemana on 60-luku. Crossissahan kaikki muuttui -65 kun CZ ja Husqvarna toivat kehiin 360 kuutioiset 2-tahtiset. Samahan tapahtui trialissa, Bultaco muutti kaiken 1965 Sammy Millerin avulla. Endurossa kehitys oli hitaampaa. Tämän murrosvaiheen kalustoa  on tarkoitus esitellä.

Esko kertoi että koska sivaricrossia alettiin ajaa meillä vasta 70-luvulla niin siksi esim. 70-luvun lopulta oleva sv ei istu kovin hyvin osaston 60-luvun teemaan. Kinkkua sulatellessa Eskolla oli aikaa miettiä osaston lay-out uusiksi ja sinne löytyi tilaa myös yhdelle sivuvaunulle. Roy Lindgren soitti Eskolle ja he sopivat Ryssän pyörän tuonnista näyttelyyn.

Uskon että tämä selvittää aiheesta nousseet kysymykset. Osasto on siis VMPK:n ja sen teema on 60-luku eikä pelkästään motocross, siksi sv ei ollut mukana alkuperäisessä suunnitelmassa.

Minusta Esko on hoitanut hommansa hyvin. Nyt kun faktat ovat tiedossa niin julkinen nimittely ansaitsee mielestäni sen kirjoittajalta myös julkisen anteeksipyynnön.

Otsikko: Vs: CMF 2011 -lehti
Kirjoitti: Roy Lindgren - Joulukuu 28, 2011, 11:08:18 ip
zau,jep sorry! en tiennyt että on 60 luvun teema!eika vissiin moni muukaan.no ainakin sv puolen edustaja ajoi jo 60 luvulla useita sm mitalleita ;D.tarkotin juurikin sitä tossa suurin luokka jutussa et jos molemmat lasketaan ni oli lähes 30... ;D.mutta se siitä ja KUPLIVAA Utta Vuotta,  T,Roy
Otsikko: Vs: CMF 2011 -lehti
Kirjoitti: Juha Monto - Joulukuu 30, 2011, 05:00:53 ip
Katsokaapa uusi Motorrad-lehti numero 2/2011 sivu 8...
Otsikko: Vs: CMF 2011 -lehti
Kirjoitti: Juhani Saastamoinen - Joulukuu 31, 2011, 12:22:07 ap
"Leevillä koneet TX750- ja Matilla XS2-pohjaiset". Korjaan lausuntoani: Ensimmäinen pari Arwidsonin Waspeista oli TX750-koneilla, vuosi kai 1974. Seuraavassa parissa noin 1976 sitten Matilla koneena oli XS2. Niinpä onkin mahdollista, että Leevin käytössä ja sitten hänen sairastuttuaan Ryssän käytössä loppukauden ollut pyörä on myyty 1978. Tämän fillarin vaiheet Matilla tiedossa.

Olisiko syytä tehdä näille kaksirivisille oma palsta? Osallistujamäärältään sivarit ovat suurin luokka, koska tuskin Juhakaan saamansa kokemuksen myötä pitää "korimiestä" pelkästään siirreltävänä lisäpainona? ;)

Hyvää vuodenvaidetta ja menestystä ensi kaudelle kaikille toivottaen

Lennu Jr.

Otsikko: Vs: CMF 2011 -lehti
Kirjoitti: Juha Monto - Tammikuu 11, 2012, 08:59:13 ip
CMF-lehdestä on juttua uusimmassa Retro Auto Motossa (nro 80).
Lehden kannessa on komea Jawa Six Days.