CMF Foorumi
Classic Motocross Finland => Tekniikkaa => Aiheen aloitti: Toni Lötjönen - Joulukuu 29, 2013, 10:14:02 ap
-
Pitäsi saada hivenen päivitettyä cz:tan etuiskareiden toimintaa.
Keula tuntuu minun makuuni todella löysältä. Isommissa hypyissä tuntuuu lähtevän lentoon kuin pyryharakka, eli ilmassa saa huolella roikkua tankin päällä, jotta saa keulaa alemmaksi. Johtuneeko keulan pohjaamisesta?
Muutenkin pehmeällä radalla tuntuu, että keula "kyntää" kokoajan. Pyörillään ollessaan keula lysähtää "puoliväliin".
Jäykempiä jousia ajattelin ensi alkuun, mutta mitä tilalle? Racetech:n sivuilla laskettu arvo jousille olis 0,46kg/mm.
Suurimman ongelman aiheuttaa jousen pituus. Nyt cz:tan etuiskareissa on kaksi jousta, joiden pituudet 510mm ja 75mm. Kaikki jouset mitä olen katsellut ovat pituudelta 350-450mm. Eli mikään pituus ei täsmää. Sit jos löytää sopivan pituisen jousen ovat ne liian isolla halkaisijalla. Nyt jousen ulkohalkaisija 28,7mm ja keula on siis 36mm.
Ostanko noita jousia tupla määrän ja lyhennän toisen, että mahtuu kaksi peräkkäin???
Ideoita?
-
Husqvarnan 35mm keulan jousia noihin on laitettu, ..buy the way, aikoinaan muutin -74 CZ:n etupään todella moderniksi, eli otin jouset pois, lisäsin öljyn määrää, juotin venttiilintapit korkkeihin, pumppasin sopivan paineen ja eikun radalle! Hyvin toimi ilmakeula jo vuonna -76.
-
Minkä ikäsissä/mallisissa husseissa tuo 35 keula on?
tuossahan on korkeissa venttiilit, ja ekan kerran ku avasin keulan siellä oli painetta :o
-
Sattupa vastaan ebay:ssa marzocchi 35mm uudet jouset (28x560). Hintaa moisille jäi postikulujen kanssa 44e. Ei kai se noilla huonompaan suuntaan voi mennä :-X
-
Minkä ikäsissä/mallisissa husseissa tuo 35 keula on?
-79 ja -80 Husseissa on pitkä(270-300mm) joustomatka spagetin paksuisissa teleskoopeissa, aika paljon noita jousia on rompetoreilla ym. näkynyt, itsellä ei enää ole kuin yhdet tulevassa ajopyörässä, kahdet myin reilu kuukausi sitten.
-
Aika moni tuntuu kyselevän jousihommista.
Sen verran pitää "sukulaista" mainostaa, että tässä firmassa on tehty jos mihinkin laitteisiin jousia ja mm. Kallion Mikan laitteisiin sarjoittain junnuvuosina. Eli mittojen ja jäykkyyksien mukaan kaikki pitäisi onnistua.
http://www.jousivesa.fi/
-
Olen itsekin teettänyt Jousivesalla jousia.Ihan ok kamaa.Täytyy vaan tietää minkä jäykkyiset jouset haluaa.Kyllähän ne sellaiset tekee.
Mutta luulisin että eiköhän Tsekkoslovakian Pavel tai Jiri tiennyt mitkä jouset ovat parhaat Zettiin ja asentanut sellaiset.Sopivat kaiken kokoisille ja tasoisille kuskeille.
Terv. Zettikuski # 9
-
Kyllähän Pavel ja Jiri osasivat, mutta kun siellä yövuorossa kokosi etupäitä eräs Alko Holik niin joskus kävi niin kuin Tonin tapauksessa.
-
Olen itsekin teettänyt Jousivesalla jousia.Ihan ok kamaa.Täytyy vaan tietää minkä jäykkyiset jouset haluaa.Kyllähän ne sellaiset tekee.
Mitähän tuolla on jouset kustantanut?
-
Kyllä ne Jousivesan jouset maksoivat ihan nykypyörän jousten hinnan,eli yli 100€ ( 120-135 tai jotain ).Mutta silloin ei oikein muualta saanut.Ja ne tuli tarpeeseen.Olisin kyllä sitä mieltä että mistä tahansa pitkäjoustoisesta 35mm keulasta saisit jouset jotka toimisivat hyvin.Itselläni on nyt jostain noin vuoden 1980 125 Kotarista etujouset pyörässäni.
Jos noi sun inttäärnäätistä hankkimasi jouset eivät nyt aivan Pappa-Tuntsaan tarkoitetut oo,tee niistä.Pelkät jouset eivät ole koko totuus.Se keula painaa lähes yhtä paljon kuin koko pyöräsi.Sama koskee takaiskareita.Toisaalta onhan Zetissä voimaa,mitä siinä muutama kilo tuntuu.
-
Moro
Keulassa kuuluisikin olla hieman painetta.
Tossa muuten linkki ohjekirjaan alkuperäiskielellä :)
http://www.sesa-moto.cz/minulost/cezeta_125_typ_516/navod/vydano_1983
Ja samasta linkistä löytyy paljon dokumentteja tsekkoslovakian pyöriin.
-
Moro
Keulassa kuuluisikin olla hieman painetta.
mites paljon sitä voisi olla siellä? 1bar???
-
moro
Tuossa ohjekirjassa sanotaan 0,7bar, öljy 10W/30 ja määrä 330ccm.
-
moro
Tuossa ohjekirjassa sanotaan 0,7bar, öljy 10W/30 ja määrä 330ccm.
Sulla näköjään on nuo kielet paremmin hallussa, kiitos siitä!
Jos sinä samassa kohdassa on tuon takaiskarin öljymäärä ja paine, niin niin....onkos se paine siinä ihan ok :-X
-
Moro
Mulla ei ole tuo kielipuoli kyllä hallussa, mutta omistan CZ513:sen ja siihen englanninkielisen ohjekirjan.
Sitä kun vertasi tähän Tsekkiläiseen,niin alkoi asia selkenemään.(On samat arvot 250;sen ohjekirjassakin)
Ja 1MPa on 10 Baria, eli ihan oikein se on.
Takaiskarin öljyn kohdalla lukee muuten damper oil,viskositeetin saakin sitten arpoa itse :-\
-
Pitää visiin takaiskareihin laittaa tuota painetta enemmän .....
Keulaan laittelin tuota painetta, ehkä hivenen muuttu, mutta ei mitään maatakaatavaa.
-
Onkos kellään tämän merkin paketista mitään kokemusta?
http://www.japbikespares.com/euro/cz/cz-125-mx-340mm-rear-air-nitrogen-cell-shock-absorbers-blk
Näyttäs olevan tarjolla moneen merkkiin.......
-
Piti tässä päivittää pyllyalunenkin ;D
(http://i1114.photobucket.com/albums/k523/tony35i/Mobile%20Uploads/FB_IMG_13889131347087667_zpsa2bfacc7.jpg) (http://s1114.photobucket.com/user/tony35i/media/Mobile%20Uploads/FB_IMG_13889131347087667_zpsa2bfacc7.jpg.html)
-
Piti tehä valmiiksi kevättä ajatellen vähän huoltoa. Etu iskariin uudet öljyt ja painetta :-X sekä takajarruun uutta kenkää.
(http://i1114.photobucket.com/albums/k523/tony35i/Mobile%20Uploads/FB_IMG_13890186024661567_zps52077061.jpg) (http://s1114.photobucket.com/user/tony35i/media/Mobile%20Uploads/FB_IMG_13890186024661567_zps52077061.jpg.html)
(http://i1114.photobucket.com/albums/k523/tony35i/Mobile%20Uploads/FB_IMG_13890213478002510_zpsdbd09442.jpg) (http://s1114.photobucket.com/user/tony35i/media/Mobile%20Uploads/FB_IMG_13890213478002510_zpsdbd09442.jpg.html)