Kirjoittaja Aihe: Luokkajaossa huomioitavaa?  (Luettu 6045 kertaa)

Juha Mattila

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 55
    • Sähköposti
Luokkajaossa huomioitavaa?
« : Syyskuu 05, 2014, 07:18:46 ap »
Olisikohan aiheellista pohtia nopeuseroja huomioivaa luokkajakoa classic-kisoihin?
Mielestäni nopeus- ja tasoerot lisäävät ajajien turvallisuusriskiä kilpailuerissä.
Hitaampien äkilliset ajolinjamuutokset voivat olla vaaraksi takaa tuleville nopeammille.  Hyppyritkin voivat olla vaaranpaikkoja.
Mukana saattaa olla ensikertalaisia hyvinkin kokeneiden ja nopeiden kuljettajien kanssa samassa erässä...
Ajatelkaamme vaikka vähän ajanut kuljettaja piikillä samassa erässä kanssa kokeneen kuskin, jolla on viissatku...
Husqvarna Automatic
KTM 125, 175, 350, 495
SWM 125 Silver Vase
Jawa-CZ 175 Sport
Can-Am 250 Qualifier
Yamaha DT 250 MX

Juha Monto

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 589
    • Sähköposti
Vs: Luokkajaossa huomioitavaa?
« Vastaus #1 : Syyskuu 05, 2014, 10:50:41 ap »
Turvallisuutta lisäävät idea ovat aina tervetulleita.

Classic-kisoissa päivän pituus (eli lähtöjen määrä) on minusta nykyisellään aika optimaalinen. Voidaanko kaiman ideaa toteuttaa ilman lisälähtöjä? Jos lähtöjä lisättäisiin niin millä jaolla?

Jesse Sanden

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 135
    • Sähköposti
Vs: Luokkajaossa huomioitavaa?
« Vastaus #2 : Syyskuu 05, 2014, 01:54:37 ip »
Pahinta on kokematon kuski 500:lla. Lähtösuora mennään miljoonaa ja ekassa mutkassa on vauhtia ja vaarallisia tilanteita kaikilla. Jos selviää ekasta mutkasta, niin lisää tilanteita seuraa ensimmäisillä kierroksilla kun nopeammat menee ohi.
Turvallisuusasiota voi ja kannattaa aina parantaa, mutta miten sen toteuttaa.
Maltti on valttia radalla.

Nimimerkillä. Tuusulassa katsomovallin kautta kiertänyt.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 05, 2014, 02:00:37 ip kirjoittanut Jesse Sanden »

Juha Björk

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1
    • Sähköposti
Vs: Luokkajaossa huomioitavaa?
« Vastaus #3 : Syyskuu 05, 2014, 08:17:52 ip »
Aina ollut vauhtieroja ja tulee olemaan jaetaan luokat miten vaan ja kuka jakaa hitaat ja nopeat . kyllä nopeampi kuljettaja on väistäjä, hyvä esimerkki Heinolasta Paakkisen Toni ei edes yrittänyt hypätä tunnelipöydästä yli kun oli hitaampia edessä. Ehkä nopeampien pitäisi miettiä niitä ohituspaikkoja paremmin .

Jani Kaukiainen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 59
    • Sähköposti
Vs: Luokkajaossa huomioitavaa?
« Vastaus #4 : Syyskuu 05, 2014, 10:46:02 ip »
"Oikeilla" motocross radoilla ei nopeuserot paljon haittaa, mutta Kouvolassa oli kyllä vaarallista. Lyhyt kierros (n. 1:15), kapea rata, sepeliä ja isoja kiviä radalla. Kierroksella ohitettavia tuli todella paljon ja osa paikoista oli liian hankalia kokemattomille. Vastaavasti Heinola oli aivan päinvastainen. Kierroksella ohitettavia ei pahemmin ollut ja kaikki pystyivät ajamaan omaa linjaansa. Rata oli myös tarpeeksi leveä koko kierroksen mitalta, joten nopeammat pystyivät kiertämään kierroksella ohitettavat riittävän kaukaa.

Kokemattomille kuskeille vielä vinkiksi, että ajakaa aina mahdollisimman paljon omaa linjaa. Älkää käykö väistämään, näistä tilanteista tulee paljon vaarallisempia. Tärkein sääntö kierroksellaohitustilanteissa on se, että nopeampi kuski kiertää riittävän kaukaa ja hitaampi keskittyy vain omaan ajoonsa. Vaaran paikka on varsinkin hyppyjen alastulossa. Nopeamman tulee ottaa se huomioon, että kokemattomalla kaverilla voi alkaa pelit kiemurtelemaan varsinkin hypyissä.

Mielestäni hitaat ja nopeat kaverit mahtuu Classicissa hyvin samaan lähtöön, kunhan ajetaan "turvallisilla" radoilla.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 07, 2014, 12:32:25 ip kirjoittanut Jani Kaukiainen »

alen jone

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 63
    • Sähköposti
Vs: Luokkajaossa huomioitavaa?
« Vastaus #5 : Syyskuu 06, 2014, 12:14:02 ip »
Terve,Jani just oikeessa siinä kun nopeampi ohittaa niin hitaampi ei aina tiedä pitääkö väistellä johonkin ( ei pidä) pitäkää vaan oma ajolinjanne tässä yleensä ne suurimmat vaaratilanteet.Ohjaaja kokouksessa pitäisi näistä painottaa kuskeille ja kyllähän meidän kisoissa hyvin vähän pahempia on sattunut eikä se tarkoita jos joku ajelee hitaammin että olisi kokemattomampi kuljettaja jokainen ajelee omaa vauhtiaan ja nopeat kuskit kuten esim.Toni osaavat kyllä himmata vaaran paikoissa aika useasti näitä seuranneena olen todennut tämän ,ainahan tietysti joku poikkeus näissäkin mutta useimmin ne tapahtuu siellä puolen välin ja häntäpään kahinoissa.Laji vaan sattuu olemaan motocross jossa jo yksin ajaessakin on jo vaaransa loukkaantua tämän varmasti joka kuski tiedostaa sanomattakin.Kanervan Jormalle hyvät toipumiset saitko ensi auttajiin yhteyden heitä vähän metsästin et sain selville.

tommi latva

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 26
Vs: Luokkajaossa huomioitavaa?
« Vastaus #6 : Syyskuu 09, 2014, 07:13:12 ip »
En tiedä, mutta oikeasti nopeammat on kyllä mennyt minusta ohi ihan mistä vaan ja ainakin kohdallani turvallisestikin.

2014 kaudella kaaduin itse kaksi kertaa kun ajettiin suoraan takalokariin (renkaaseen) tms. Eli ei edes yritetty ohittaa. No voihan se olla omakin moka, hidastus väärässä kohtaa ? Mutta mielestäni takaa tuleva (ohittava) on aina vastuussa edellä menevästä ja ohituksen turvallisuudesta.

kuva on kylläkin hyvinkään srcamblesta 2013, Paakkinen ohittaa Latvan ilmassa. En löytänyt kuvaa edestäpäin kuvattuna. Olisi ollut parempi kuva vielä (tonin youtube sivulla taisi olla videokin?). Ohitus oli tässäkin tapauksessa ihan ok. Sinänsä hassua kun vedin hyppyriin Zetillä vitosella naru kireellä niin eikös nuoriso pyyhkäissyt ohi heittämällä...

http://www.bajahill.net/2014/08/heinolassa-ajetaan-classic-motocrossia.html

#58, Tommi, Hyvää Syksyn aikaa teille ja rakentelu ym. kohteillenne !